Breaking News:

Visual Studio Code ile C# Geliştirme

Öncelikle belirtmek isterim, şu anda C# programlama ile Visual Studio Community ile yapılabilen her uygulamayı, projeyi VS Code'da oluşturmanız pek mümkün olmayabilir mesela Windows Form projesi yapmanız şu nokta imkansız. Ancak yine de konsol uygulamaları açısından C# programlamayı Visual Studio Code'da yapabilirsiniz.

İlk olarak VS Code'da extensions sekmesinden C# eklentisini yüklemelisiniz.  Bu eklentiyi Visual Studio Code'un Extensions: Marketplace bölümünden isimlerini yazarak bulabilir ve kurabilirsiniz.

Visual Studio Code ile geliştirme yapacağımız için windows terminal(cmd) ile çok işimiz olacak. Çünkü dotnet kullanımını cmd üzerinden yapacağız. O yüzden elimizin altında şu kaynağın olması önemli: https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet/core/tools/  

Artık VS Code'u açalım ve yeni bir klasör içinde projemizi oluşturmaya başlayalım. Öncelikle solution oluşturmamız gerek. Oluşturduğumuz proje klasörü içinde cmd açıyoruz. VS Code üzerinden klasör alanına sağ klik yapıp, Open in Integrated Terminal de diyebilirsiniz. Solution'u aşağıdaki komut satırında olduğu gibi oluşturuyoruz:
dotnet new sln -n "helloWorld"
Bu işlemden sonra aşağıdaki resimde görüleceği gibi "The template "Solution File" was created successfully." cevabını alıyoruz. Proje dizinine bakılırsa helloWorld.sln adında bir solution oluştuğu görülecektir.
VS Code C# Geliştirme
Şimdi sıra Console uygulaması oluşturmaya geldi. Nasıl Visual Studio kullanırken özellikle Console Application olarak seçim yapıyorsak burada da ona özel komut satırını girmek zorundayız:
dotnet new console -n "helloWorld"
Bu komut satırından sonra proje dosyalarımız başarılı bir şekilde oluşturulmuş olacaktır. Aşağıda olması gerektiği gibi:
Visual Studio Code C# Console
Peki projemize kendi C# kütüphanlerimizi yazmak istersek ne olacak? Bunun içinde ayrıca bir komut parametresi bulunmakta:
dotnet new classlib -n "Utils"
Utils adında bir C# kütüphanesi oluşturduk. Buraya kadar her şey güzel gittiyse artık bu oluşturduğumuz iki proje dosyasını solution'a eklemeliyiz. Çünkü solution'un şu ana kadar bu projeler hakkında herhangi bir bilgisi yoktu. Yine bu bildirimleri de cmd üzerinden yapıyoruz:
dotnet sln helloWorld.sln add ./helloWorld/helloWorld.csproj
İlk olarak console projemizi ekledik, komut sonrasında "Project `helloWorld\helloWorld.csproj` added to the solution." geribildirimi almamız gerekiyor. Şimdi sıra diğer projemiz olan kütüphaneyi eklememiz gerekiyor:
dotnet sln helloWorld.sln add ./Utils/Utils.csproj
Artık kütüphanemizi, asıl uygulamamıza referans olarak eklememiz gerekiyor:
dotnet add helloWorld/helloWorld.csproj reference Utils/Utils.csproj
İşlem başarılı olduysa şu şekilde bir geri bildirim alırız "Reference `..\Utils\Utils.csproj` added to the project.". Bu işlemden hemen sonra asıl projemizin olduğu dizine gidelim:
cd helloWorld
Sonrasında projeyi ayrı olarak Visual Studio Code ile bu dizinde açalım:
code .
Sonrasında sağ alt kısımda "Required assets to build and debug are missing from 'helloWorld'. Add them?" şeklinde bir kutucuk çıkacak. Bu kutucuktaki yes butonuna tıklayınız. Bu işlemden sonra proje dizininde .vscode şeklinde bir klasör oluşacak ve içinde launch.json ve tasks.json adında iki tane dosya bulunacak. Şimdi tekrar solution'un bulunduğu dizine gidelim cmd ile ve sonrasında code . ile VS Code'u tekrar açalım. Yine aynı şekilde sağ alt kısımda "Required assets to build and debug are missing from 'helloWorld'. Add them?" şeklinde bir kutucuk çıkacak, yes butonuna tıklayın. Yine aynı şekilde o dizinde de .vscode klasörü oluşturulmuş olacak. Bu işlemler debug yapmak için önemli. 

Şimdi projemizi çalıştırmaya çalışalım. Öncelikle Utils klasöründeki Class1.cs adındaki C# dosyama girip test amaçlı bir kütühane metotu yazıyorum:
using System;

namespace Utils
{
public class Class1
{
public void WriteIt(string thing){
Console.WriteLine(thing);
}
}
}
Sonrasında bu kütüphaneyi kullanmak için console proje klasöründeki Program.cs dosyasında aşağıdaki kod yazılır:
using System;
using Utils;

namespace helloWorld
{
class Program
{
static void Main(string[] args)
{
Utils.Class1 deneme = new Utils.Class1();
deneme.WriteIt("merhaba");
Console.WriteLine("Hello World!");
}
}
}
Sonrasında terminalden console proje dizinine girilir ve aşağıdaki komut satırı ile çalıştırılır:
$(command)> cd helloWorld
$(command)> dotnet run
merhaba
Hello World!
Peki debug yapmak istersek ne yapmamız lazım? Bu durumda yapılması gereken sadece gereken satıra breakpoint koyup f5 tuşuna basmamız yeterlidir. Zaten gerekli ayarlar yukarıda bahsettiğimiz .vscode klasörlerinde mevcut.

Hiç yorum yok:

ads
Blogger tarafından desteklenmektedir.